Training - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jan Dros - WaarBenJij.nu Training - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jan Dros - WaarBenJij.nu

Training

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 November 2018 | Tanzania, Moshi

Vrijdag 17 november 2018

Het is 9 uur en Jan heeft samen met de Dutchies Ralph en Wybe (MID collega’s van de IC-Groep) een afspraak met de Bio Medical Department (bij ons de Medische Instrumenten Dienst).
Een in november 2017 geïnitieerd idee om de registratie van medische apparatuur te automatiseren is verder uitgewerkt. Geen groot kasboek meer op het bureau van de chef waarin alles wordt opgeschreven.

In een presentatie laat Jan zien wat de mogelijkheden zijn om weer wat orde in de instrumentenchaos te krijgen. Het project is verdeeld in 3 fases.
1. Inventariseer alle medische apparatuur in het ziekenhuis. Ook de reserve en onbruikbare apparaten. Bepaal wat je wilt houden en voer datgene af wat je nooit meer zal gaan gebruiken.
2. Als je weet wat je in huis hebt dan wordt al snel duidelijk wat je mist. Per afdelingen kun je dan een soort wensenlijst maken. Hiervoor moet dan wel gelobbyd worden.
3. Zet de wensenlijst op de internetsite van het KCMC op volgorde van noodzaak.
Op deze manier krijgen donerende partijen een goed beeld van wat er bij het KCMC nodig is. Donerende ziekenhuis kunnen dan hun afschrijvingsproces laten aansluiten op de wensen van het KCMC.

Het KCMC krijgt dan uiteindelijk meer controle over de apparatenstroom vanuit de hele wereld.
Ook zal het KCMC bij donaties met de schenkende partij moeten afspreken dat men de komende 3-5 jaar graag rekent op hun hulp als het gaat om ingewikkelde storingen en onderdelen. Zeg maar een soort onderhoudscontract.

Het kwartje is gevallen. Het hoofd van de afdeling is enthousiast. De apparatuur zal binnenkort een metamorfose ondergaan. Alleen nog maar duurzame apparaten en geen prut meer.
En de registratie zal in de toekomst plaatsvinden in het HIS van het ziekenhuis. De ICT afdeling van het KCMC zal dat mogelijk moeten maken. Weer een stapje de goede kant op. Over een paar jaar zal de Bio Medical omgeving er heel anders uitzien.

Jan gaat kijken of er via een afstudeerproject van een HBO student een vernieuwde KCMC-website gemaakt kan worden waarbij er ook ruimte is voor vraag en aanbod van medische apparatuur. De directeur van het KCMC heeft hier specifiek om gevraagd.

We zijn terug in het klaslokaal waar alle teamleden uitleg geven over wat er op hun gebied de afgelopen dagen is gebouwd. Iedereen zit in de schoolbanken en de aandacht is prachtig om te zien. Ze kijken belangstellend naar een groot televisiescherm waar de technische details voorbijvliegen. Men durft nu zelfs vragen te stellen.
Onze jongens hebben er weer wat moois van gemaakt.

We zitten op schema en dat is te danken aan de tomeloze inzet van iedereen. Piet, Freerk en Rai zijn zelfs tot half 3 vannacht doorgegaan op de bank in het huisje. Hollandse borrelnootjes en cola binnen handbereik. En nu staan ze weer voor de klas. Wat een bikkels!

Om 7 uur worden we door Hans Yambazi opgehaald. We eten vanavond bij hem thuis. Hans woont in de buitenwijken van Moshi in een paradijs. Een mooi huis met een prachtige tuin. Exotische planten en ranke palmbomen. Zijn vrouw Vivian houd van tuinieren en dat is goed te zien. Aan de tuin natuurlijk.

We eten weer echt op zijn Tanzaniaans. Vivian die ook een cateringbedrijf runt kan heel lekker koken.
De sfeer is weer op z’n Hollands. Er wordt veel gelachen en Freerk zit weer lekker te ouwehoeren. Hij is een echte gangmaker en we zijn ontzettende blij dat hij bij de groep zit.

Morgen is het voor Jan, Piet, Radboud en Rob de laatste dag in Afrika. Zij vliegen 9 uur ’s avonds weer naar het koude kikkerlandje. In Friesland temperaturen onder nul. Dat beleef je hier alleen op het topje van de Kilimanjaro. Verder is het de hele week 25-33 graden geweest. Heerlijk.

Toch is het wel fijn om weer naar huis te gaan. Het is een drukke week geweest waarin ongelofelijk veel is gepresteerd. Wat dat betreft hebben we in Tanzania geschiedenis geschreven. In één week een compleet ziekenhuisnetwerk gemigreerd en meer dan de helft van het ziekenhuis voorzien van een draadloos netwerk.

KCMC is op 5 na het grootste academische ziekenhuis op het Afrikaanse continent. Dat maakt het juist heel speciaal. Zelfs de bisschop van Tanzania (hoofd van de kerk) heeft onze MER bezocht en Rob een hand gegeven. Die hand wordt voorlopig niet meer gewassen.

Morgen alle resultaten nog even op een rijtje. Voor nu even genoeg

-Sobantu-