FAST Internet - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jan Dros - WaarBenJij.nu FAST Internet - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jan Dros - WaarBenJij.nu

FAST Internet

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 November 2018 | Tanzania, Moshi

Woensdag 15 november 2018

De teamleden druppelen één voor één bij het KCMC binnen.
Piet, Rob en Radboud gaan als eerste. Zij moeten nog flink aan de bak.
Jan, Wybren en de Wi-Fi Guy’s doen het wat pole pole.

De Kilimanjaro is eindelijk goed zichtbaar. Heeft alle schroom van zich afgegooid en straalt in de ochtendzon. Majestueus zoals ze daar pronkt. Geweldig!

Vandaag komt vandaag het snelle internet. Dat is snel... hoor ik je denken. De basis internetverbinding in Nederland voor thuis is al zo’n 50 Mbps!
Dit is Afrika en daar is 10Mbps heel acceptabel.

Het geeft wel even aan hoe erg we in Nederland verwend zijn met deze techniek. In Afrika zijn er niet veel providers die dit soort internetverbindingen kunnen leveren en zich qua prijsstelling graag monopolistisch opstellen. Als er in de komende jaren meer concurrentie komt dan zullen de prijzen vanzelf wel dalen.

Het is 9 uur als Mark en een ICT-collega met de HIS- en PACS-server (computer) aankomen bij de MER. Op een steekwagentje omdat ze beide iets te zwaar zijn om te tillen.
Piet en Radboud staan met open mond te kijken hoe ze de twee servers in het serverrack hangen. Och, men heeft even geen toegang tot de PACs (radiologiebeelden) en de HIS (Hospital Information System).
No problem! This is Afrika.

Binnen een half uurtje zijn beide servers weer in de lucht, maar nu in het nieuwe netwerk. Hoppa!
Ondertussen is de internetprovider bezig met de glasverbinding naar de MER. Straks een feestje als de 10 Mbps’n ons om de oren vliegen. Goed bezig mannen.

Vandaag 10 uren gemaakt met het volgende resultaat:
• PACS-server gemigreerd
• HIS-server gemigreerd
• Internetverbinding 10 Mbps actief. 9.58 down en 7.51 up.
• 12 van de 13 SER’s gemigreerd. Oude switches vervangen door nieuwe Cisco 2960.
• Met Spoed een nieuwe SER gebouwd. Nr. 13.

DE NIEUWE INTERNETVERBINDING IS UP EN RUNNING!!!!
En dat binnen 24 uur. Circa 200 meter glasvezelkabel door het ziekenhuis getrokken. Afgemonteerd in de MER. Ongelofelijk. Petje af.

Het is dit keer niet laat geworden. De IC-groep heeft ons uitgenodigd met hun mee te eten. Om 8 uur bij El Pacho. Dat aanbod slaan we natuurlijk niet af.

Het is bere gezellig. Viertien Dutchie Mzungu’s die elkaar heel wat te vertellen hebben. De IC-groep heeft wat pech met de 40 ft zeecontainer. Die is nog steeds niet gearriveerd. Eind juli vertrokken vanuit Harlingen en reeds in oktober aangekomen in Mombassa (havenstad in Kenia). Dat laatste stukje, 5 uurtjes rijden van het KCMC, wil maar niet lukken. Corruptie? Wie zal het zeggen.

De container zit vol met medische apparatuur uit het MCL. Ontzettend jammer dat dit gebeurd.
Onze hoop is nu gevestigd op vrijdag. Wellicht dat de container dan wel aankomt. Achter de schermen wordt druk onderhandeld.

Het is weer gezellig laat geworden. De Kilimanjaro heeft zich weer verstopt. We mogen haar even niet meer zien. Ze wil slapen.
Dat doen wij dan ook maar. Welterusten.

-Sobantu-